De Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit
Het invoeren van de regeling is inmiddels al twee keer verzet, maar 1 januari 2024 is het zover. Vanaf deze datum zijn bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht om een jaarlijkse rapportage van alle werkgebonden kilometers in te dienen. Werkgebonden kilometers omvatten zowel zakelijk verkeer als woon-werkverkeer. Deze regeling is een gevolg van het klimaatakkoord, waarin werkgevers een belangrijke rol hebben gekregen bij het verduurzamen van de Nederlandse mobiliteit. Het gaat overigens om álle kilometers, met álle mogelijke vervoermiddelen. Dit alles moet resulteren in een forse vermindering van de uitstoot van CO2.
Wat houdt de normerende regeling in? In Nederland zijn werkgebonden kilometers verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle gereden kilometers per jaar. Het reguleren van zakelijke en woon-werkreizen is daarom effectief, echter dient daarvoor nog wel een norm te komen. Het uiteindelijke doel is om de werkgebonden personenmobiliteit met 1,5 megaton CO2 te verminderen. Dit is een geweldige stap voor duurzaamheid en het milieu, maar het betekent wel extra werk voor bedrijven met meer dan 100 werknemers. Als jouw bedrijf minder dan 100 werknemers heeft maar je toch informatie wilt aanleveren zodat de norm vastgesteld kan worden, dan kun je ervoor kiezen om vrijwillig je gegevens te rapporteren en aan te leveren. Benieuwd naar concrete tips en handvatten? Lees dan verder.
Wat moet je precies noteren? Voor de rapportage moet je per kalenderjaar bijhouden hoeveel kilometers je werknemers in totaal hebben gereisd tijdens zakelijke en woon-werk ritten. De verzamelde gegevens moeten vóór 1 januari 2025 worden genoteerd voor het jaar 2024. Daarnaast dien je het totale aantal kilometers te verdelen over de gebruikte vervoersmiddelen en het brandstoftype. De regeling biedt meer ruimte voor werkgebonden kilometers wanneer werknemers gebruikmaken van het openbaar vervoer of de fiets, aangezien het gericht is op het verminderen van de landelijke CO2-uitstoot. Je kunt de verzamelde gegevens eenvoudig invullen via het digitale platform van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Houd er rekening mee dat de regeling betrekking heeft op de totale jaarkilometers per concern, dus bedrijven met meerdere locaties moeten een gezamenlijke rapportage indienen.
Hoe gaat het verder? In het eerste jaar van de regeling wordt er gekeken naar een collectieve doelstelling. Vanaf 2026 is het mogelijk dat individuele bedrijven moeten voldoen aan nader te bepalen normen. Momenteel is de regeling primair bedoeld om werkgevers bewust te maken van hun bijdrage aan de landelijke CO2-uitstoot en om mogelijkheden te verkennen voor het verduurzamen van de mobiliteit. Om aan de normerende regeling te voldoen, is het interessant om alvast te beginnen met het in kaart brengen van de werkgebonden kilometers. Het kan echter een uitdagende taak zijn. Om bedrijven hierbij te helpen zijn er inmiddels diverse partijen beschikbaar die zich specialiseren in het automatiseren van deze processen, waardoor het beheer en de rapportage van de kilometers efficiënter worden.
Daarnaast is het raadzaam om te verkennen welke mogelijkheden er zijn om de werkgebonden kilometers te verduurzamen. Denk bijvoorbeeld aan fietsplannen die de voordelen van fietsen voor zowel werknemers als het milieu benadrukken!
"Oplossingen? Denk aan de fiets!"
Door proactief stappen te zetten en je voor te bereiden op de normerende regeling, laat je zien dat je als bedrijf bewust bent van je verantwoordelijkheid om de CO2-uitstoot te verminderen. Het verduurzamen van werkgebonden personenmobiliteit biedt niet alleen voordelen voor het milieu, maar kan ook leiden tot kostenbesparingen en een positief bedrijfsimago. Zet nu de eerste stappen en bouw mee aan een duurzamere toekomst!
Goed om te weten 1. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) staat volledig voor werkgevers klaar om vragen te beantwoorden. Zo vind je op de website van het RVO niet alleen een uitgebreide handreiking met daarin een toelichting op de rapportageverplichting. Ook vind je er de contactgegevens voor de helpdesk die op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur bereikbaar is voor alle vragen over de regelgeving en wat jij als werkgever hiervoor moet doen.
2. In eerste instantie geldt er alleen nog een verplichting om ritten te registreren. Het lijkt waarschijnlijk dat er na 2026 ook een maximale CO2-norm komt. Wacht dus niet af en ga nu al aan de slag met de verduurzaming van je mobiliteitsbeleid. 3. Januari 2024 is sneller dan je denkt! Ga daarom nu al het gesprek aan met je eigen stakeholders zoals HR, FM, salarisadministratie en wagenparkbeheer om te kijken hoe je op de juiste manier de ritten per januari gaat rapporteren. Met name de zakelijke ritten vragen aandacht omdat daarvoor in tegenstelling tot bij het woon-werkverkeer een enquête niet volstaat.
Ga vervolgens ook het gesprek aan met mogelijke dienstverleners waar je contracten mee hebt. Denk dan aan de NS, een leasemaatschappij of de aanbieder van poolauto’s. Hoe gaan zij rapporteren over het gebruik van deze diensten door jouw medewerkers?
Nóg meer weten? Brabant Mobiliteitsnetwerk ontwikkelde deze korte video over de rapportageverplichting: