Nieuwsgierig of op zoek naar effectieve mobiliteitsoplossingen voor je bedrijf? Ontdek de kracht van de mobiliteitsscan: een gestructureerde analyse die uiteindelijk fungeert als kompas in de juiste stappen naar een duurzame mobiliteitstoekomst. In dit artikel geven we een kijkje in de keuken van Brainport Bereikbaar en wat we voor jou kunnen betekenen.
Stap 1
Identificatie van mobiliteitsuitdagingen
Je denkt er voorzichtig over na om iets te doen aan je mobiliteitsbeleid. En daarin ben je overigens niet de enige.
Werkgevers worden geconfronteerd met verschillende mobiliteitsuitdagingen die uniek zijn voor hun situatie. Deze uitdagingen en vraagstukken kunnen uiteenlopen, variërend van het verminderen van de CO2-uitstoot en het verlagen van mobiliteitskosten tot het verbeteren van de bereikbaarheid van het bedrijf en het bevorderen van de vitaliteit van medewerkers. Bovendien is er voor bedrijven met meer dan 100 werknemers ook nog de normerende regeling die eraan komt. Al deze uitdagingen hebben betrekking op het bedrijf zelf, de locatie of zelfs de hele regio. Maar voor deze uitdagingen zijn mooie oplossingen, die we kunnen ontdekken met de mobiliteitsscan.
Stap 2
Inzichten verkrijgen met de Mobiliteitsscan
Een belangrijk startpunt in het mobiliteitsadviesproces is de mobiliteitsscan. Met behulp van gegevens zoals postcodegegevens van werknemers kunnen we in één oogopslag inzicht krijgen in effectieve vervolgstappen op basis van uw ambities en vraagstukken.
De mobiliteitsscan is relevant voor elk bedrijf of elke organisatie met personeel, en kan ook worden toegepast op bedrijventerreinen of zelfs hele regio's. De inzichten die voortkomen uit de mobiliteitsscan worden vaak gebruikt bij het opstellen of bijstellen van een mobiliteits- en duurzaamheidsvisie. Het is een krachtig instrument dat de basis legt voor een datagestuurde aanpak.
Stap 3
Van data naar inzicht en maatwerkadvies
Na het verkrijgen van inzichten komt de mobiliteitsmakelaar, met de scan in de hand, als begeleider in het proces om de hoek kijken. Tijdens het eerste gesprek worden de ambities en specifieke bedrijfsdoelen geïdentificeerd en op een rij gezet. De mobiliteitsscan kan vervolgens eenvoudig worden afgestemd op de persoonlijke mobiliteitsgerelateerde ambities en vraagstukken.
Hierbij kan rekening worden gehouden met specifieke behoeften, zoals werknemers die altijd op kantoor moeten zijn of juist dagelijks met de auto klanten bezoeken. Dit resulteert in maatwerkadvies. Door gebruik te maken van de verzamelde data en het inzicht dat wordt verkregen door de mobiliteitsscan, voorziet de mobiliteitsmakelaar je van concrete aanbevelingen en een op maat gemaakt actieplan. Dit actieplan vormt de basis voor voor het aanpakken van de specifieke uitdagingen waarmee de organisatie wordt geconfronteerd. Bekijk hier onze animatievideo die je in 2 minuten eenvoudig laat zien hoe het werkt.
Stap 4
Intern én gebiedskansen met betrekking tot fietsmobiliteit
Bij het opstellen van het actieplan is het belangrijk om zowel interne als externe kansen te identificeren – bijvoorbeeld op fietsmobiliteit. Fietsen is een duurzaam en gezond alternatief voor andere vormen van vervoer, en het stimuleren van fietsgebruik kan een positieve impact hebben op zowel het bedrijf als de omgeving.
Natuurlijk geven we advies over hoe en wat er intern gedaan kan worden, maar we kijken verder dan dat. We kijken naar samenwerking met lokale overheden en buurbedrijven: samen bereik je vaak meer! Denk daarbij aan het gezamenlijk opzetten van een fietsenstalling of het organiseren van gezamenlijke fietsacties.