Mobiliteitsplan waar medewerkers blij van worden
Fietsregelingen op een rij
Een goed mobiliteitsbeleid maken, met aandacht voor de fiets roept soms weerstand op: ‘Wat een gedoe, zo’n hele regeling optuigen. Hoe gaan we dat keuzeproces dan ondersteunen? Hoe gaan we dit bekostigen? En wat is dan het beste, er zijn best veel opties!’ In dit artikel vertelt HR-specialist & beloningsexpert Esther Flipse welke financieringsopties* er zijn om tot een goede regeling te komen.
* Onderaan dit artikel hebben we een kleine ‘kijk-en-vergelijk’ opgesteld. Maar eerst neemt Esther je mee om te komen tot een goede regeling.
Esther Flipse
‘Je moet eerst het totale plaatje bekijken voordat je goede keuzes kan maken’, begint Esther haar verhaal. ‘Bedenk waar je echt op in wil zetten en wat je doel is. En schakel hulp in! Neem partners in de hand die zeggen: oké, wat zijn jullie doelstellingen, wat is het budget, wat kunnen we met de fiscaliteit, hoe kunnen we het doel bereiken en hoe krijgen we draagvlak? Niet alleen binnen de directie, maar ook onder de medewerkers. Om dat laatste te weten, kun je bijvoorbeeld eerst een postcodescan laten maken, dan ga je veel gerichter te werk.’ Keuzes terugverdienen Toch blijft het voor bedrijven een hele stap. Esther zegt daarover: ‘Het helpt om er een business case voor te maken. Hoewel het wat kost om een mobiliteitsbeleid te ontwikkelen en keuzes te maken, levert het uiteindelijk meer op. Dit geldt zowel voor zachte factoren zoals medewerkerstevredenheid, bewezen stresspreventie en vitaliteit, als voor harde factoren zoals het verminderen van CO2-uitstoot. Dit draagt verder bij aan aantrekkelijk werkgeverschap en het tegemoetkomen aan een generatie die duurzaamheid belangrijk vindt en bewuste keuzes wil maken. Bovendien zijn er ook voordelen zoals lagere kosten voor parkeerruimte en gegarandeerd lagere verzuimkosten. Het gaat op een gegeven moment meer opleveren dan de euro's die je erin stopt.’
Inzetten op nieuw beleid Esther benadrukt in haar verhaal dat mobiliteit meer omvat dan alleen het aanschaffen van een fiets via een fietsplanregeling. ‘Je kunt ook denken aan deelmobiliteit, fietsen op locatie zodat mensen van vestiging A naar B kunnen fietsen, keuzes rondom OV en nog veel meer.’ We focussen ons even op het succes voor tweewielers. Wat is dé truc tot succes? ‘Als je wilt dat meer mensen gaan fietsen, zet dan in op faciliteiten en beleid die jouw doelstellingen ondersteunen. En niet meer op beleid wat dat juist tegenwerkt’, aldus Esther. ‘Dat betekent lease-wagenparken afbouwen, de auto niet meer of zelfs minder belonen maar fietskilometers juist meer. Het idee is dat door beleid en faciliteiten te richten op fietsen, je de drempel voor medewerkers verlaagt die aanvankelijk misschien weerstand bieden aan fietsen. 'En onthoud: er zijn altijd mensen die geen veranderingen willen in hun reisbeweging. Dat mag natuurlijk ook. Maar met een goede regeling vergroot je wel de kans dat ze letterlijk in beweging komen.’
De financieringsopties voor de fiets:
De onbelaste kilometer-vergoeding benutten
Een belastingvrije kilometervergoeding van € 0,23 voor fietskilometers kan medewerkers hun fiets laten terugverdienen zonder de WKR-vrije ruimte te gebruiken, terwijl werkgevers besparen op premies; deze vergoeding kan bovendien gecombineerd worden met andere fietsregelingen en een OV-kaart.
Kanttekening rondom het fietsplan binnen de forfaitaire ruimte WKR
Het fietsplan was voor de invoering van de werkkostenregeling (WKR, verplicht sinds 2015) bij veel bedrijven gebruikelijk. Het fietsplan werd destijds nog volledig fiscaal ondersteund door de overheid. Binnen de fiscale kaders en randvoorwaarden mocht onbeperkt een fiets worden verstrekt.
Bij de introductie van de WKR is de fiscale ruimte beperkter geworden en is het voor bedrijven belangrijk om binnen de forfaitaire ruimte te blijven. Dit heeft veel werkgevers ertoe gebracht het fietsenplan af te schaffen. Dat is jammer, omdat deze wetgeving juist wel ruimte biedt om bedrijfseigen kaders en randvoorwaarden te creëren. Als werkgever mag je namelijk zelf bepalen wat het te verstrekken bedrag is en ook de spelregels opstellen. Het aantal te verstrekken fietsen wordt door de fiscale ruimte beperkt, maar het biedt werkgevers wel de kans om hierop een passende bedrijfseigen-regeling te formuleren.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Esther Flipse, HR-specialist en eigenaar van Merknemers. Samen met haar businesspartners houdt ze zich bezig met arbeidsvoorwaarden, modern beloningsbeleid & medewerkerscommunicatie. Haar expertise met betrekking tot wet- en regelgeving alsmede de fiscus is altijd actueel. Kijk voor meer informatie op www.merknemers.nu.
SAMENWERKEN? TOF! Neem contact met ons op!
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.