FIETSEN ALS DE NORM
10 manieren om fietsgedrag te bevorderen
Fietsende werknemers brengen voor een organisatie talloze voordelen met zich mee. Het is duurzamer, milieuvriendelijker, bespaart reiskosten en bevordert (bewezen!) het geluk en de gezondheid van medewerkers. Het is dan ook logisch dat veel werkgevers een wens hebben om hun personeel 's ochtends op de fiets te zien verschijnen. Om dit te realiseren, zijn goede regelingen en voorzieningen van groot belang. Maar hoe zorg je ervoor dat werknemers daadwerkelijk de fiets pakken? Hier vind je 10 praktische tips om gedragsverandering te bewerkstelligen.
1. Introduceer een fiets-app
Maak gebruik van de toenemende populariteit van apps die het fietsgedrag bijhouden. Het toepassen van gamification, waarbij je er een spel van maakt, activeert het beloningsmechanisme in onze hersenen. Externe beloningen kunnen leiden tot intrinsieke motivatie, waardoor werknemers eerder geneigd zijn de fiets te pakken. Creëer een uitdaging binnen je bedrijf om een competitie op gang te brengen en het fietsen leuk te maken. Fiets bijvoorbeeld met zoveel mogelijk collega’s een x-aantal kilometers en verdien een gezellige en uitgebreide vrijmibo! Een ander mooi voorbeeld uit de praktijk: fiets een afgesproken aantal kilometers en reken deze om naar euro’s. Het bedrag wordt gedoneerd aan een gezamenlijk gekozen goed doel. Tip van ons is de Ring-Ring App . Je vindt deze in de App- of Playstore.
2. Fiets-evenementen
Gaat die medewerker eenmaal op de fiets naar het werk, laat dan ook je waardering blijken door het organiseren van bijvoorbeeld leuke fietsevents. Dit kan variëren van een feestelijke ontvangst op "Fiets naar je Werk Dag" tot het organiseren van mobiliteitsbijeenkomsten met speciale aandacht voor fietsers. Door deze evenementen te organiseren, laat je zien dat je het fietsen waardeert en de inzet van je werknemers ondersteunt. Het creëert een positieve sfeer en motiveert anderen om ook de fiets te pakken.
3. Fiscale voordelen
Als je van je werknemers verwacht dat ze op de fiets komen, moet je bereid zijn daar iets voor terug te geven. Ervaring leert dat men sneller voor de fiets kiest als de juiste fiscale regelingen worden aangeboden. Dit blijkt ook uit onderzoek. Wat de meest gunstige regelgeving is, verschilt per situatie. Raadpleeg een financieel adviseur of neem contact op met Brabant Mobiliteitsnetwerk een voor hulp bij het maken van deze keuze. Ook de website www.daszogefietst.nl toont in één oogopslag de financiële regelingen om het fietsen te stimuleren. Tot slot zijn ook attenties als een nieuwe fietstas of cadeaubonnen goede beloningen om het doel te bereiken.
4. Het goede voorbeeld geven
Een bedrijf waar fietsen de norm is en de auto een uitzondering, dat straalt pas écht fietsstimulering uit. Veelvuldig fietsgebruik geldt dan uiteraard ook voor leidinggevenden of mensen op andere hogere posities binnen de organisatie. De boodschap om de auto vaker te laten staan en de fiets te pakken, komt beter over bij werknemers wanneer de zender van deze boodschap zelf ook de fiets gebruikt. Klimaatpsycholoog Elisah Pals vertelde hier al eerder over in het consumentenmagazine van SJEES: “De mens is een groepsdier. Het veranderen van de sociale norm is super belangrijk. Andere mensen keuzes zien maken heeft invloed op je besluitvorming.”
5. Organiseer samen fietsen
Samen sta je sterker. Dit cliché is zeker waar, vooral voor mensen die moeite hebben hun gedrag te veranderen. Wanneer iemand op je rekent, werkt dat als een stimulans. Het is gemakkelijker om te besluiten om 's ochtends langer in bed te blijven en de auto te pakken als je alleen jezelf teleurstelt, maar als er iemand op je wacht, zul je dat niet snel doen. Moedig medewerkers aan om samen te fietsen.
6. E-bike probeeracties
Er wordt wel gezegd dat een normale fiets geschikt is voor woon-werkafstanden tot 10 kilometer en een e-bike tot 15 á 20 kilometer. Een zogenaamde speed pedelec is voor nog verdere afstanden ook een prima alternatief. Dit elektrisch fietsen klinkt gemakkelijk, maar voor mensen die het nog nooit hebben geprobeerd, kan het moeilijk voor te stellen zijn hoe een e-bike rijdt. Laat werknemers daarom een tijdje een e-bike uitproberen. Ze zullen ontdekken dat het eigenlijk goed te doen is én leuk bovendien! Reserveer hier een probeeractie voor jouw bedrijf.
7. Pitstops en fietsvoorzieningen
Werknemers die al regelmatig fietsen, verdienen doorlopende aandacht. Zorg voor een goed verlichte en overdekte fietsenstalling met oplaadmogelijkheden voor accu's. Denk ook na over kleedruimtes of de mogelijkheid om op te frissen. Als je het echt op een leuke manier wilt aanpakken, organiseer dan af en toe een Pitstop: nodig een fietsenmaker uit om fietsen te controleren en kleine reparaties uit te voeren. Of haak bij gedragscampagnes als AAN in het donker of Gangmakers. Zo laat je zien dat fietsers prioriteit hebben binnen je organisatie.
8. Fietsvriendelijke vergaderingen
Wil je fietsen echt centraal stellen bij je werknemers? Stimuleer het dan niet alleen voor en na werktijd, maar ook tijdens werktijd! Denk aan vergaderingen op de fiets: een bilateraal overleg dat normaal wandelend plaatsvindt, kan ook fietsend worden gehouden. Of maak in de pauze een fietstocht naar de supermarkt. Hoe heerlijk is dat, met de wind door je haren? Overweeg om fietsen beschikbaar te stellen voor deze mogelijkheden.
9. Fietsverhalen delen
Zijn er al fietsende helden binnen jouw organisatie? Laat ze hun verhaal vertellen! Wat bevalt er zo goed aan fietsen? Welke effecten heeft het op hun gemoedstoestand en werkzaamheden? Mensen zijn geneigd dingen te doen die anderen aanraden, vergelijkbaar met het effect van recensies. Dit beïnvloedingsprincipe kennen we ook wel onder de naam sociale bewijskracht.
10. Flexibele werktijden
Flexibele werktijden: Een veelgehoord excuus om niet te fietsen is dat het "niet uitkomt", bijvoorbeeld vanwege het halen en brengen van kinderen naar school. Als je echt wilt dat werknemers de auto laten staan en de fiets pakken, bied dan flexibele werktijden aan. Zo laat je als werkgever zien dat je bereid bent om met je werknemers mee te denken en dat je een fietsvriendelijke organisatie nastreeft. Door deze benaderingen toe te passen, kun je een positieve verandering in het gedrag van werknemers stimuleren. Fietsen naar het werk wordt niet alleen gezien als een gezonde en duurzame keuze, maar ook als een inspirerende en motiverende ervaring.