Waalwijk fietst en beweegt, óók in de winter!

In Waalwijk fietsen we door! Want fietsen kan altijd, ook in de winter. Zo kun je dankzij de pas geopende snelfietsroute F261, tussen Tilburg en Waalwijk, ‘s winters lekker doorfietsen. Helemaal met een e-bike of e-step die je een week kunt proberen. Zet een muts op, trek een warme jas en handschoenen aan en gáán. En als je weer thuis bent een lekkere, welverdiende kop warme soep of kruidenthee. Krijg jij genoeg beweging deze winter?

Test een e-bike of e-step en sjees naar je werk!

Een elektrische fiets of speed pedelec: iets voor jou? Of heb je wel eens op een e-step van Citysteps gereden? Probeer het gewoon eens uit! Iedereen die in Waalwijk, Waspik of Sprang-Capelle woont of werkt, kan nu meedoen aan de Sjees E-bike Probeeractie. Voor 10 euro probeer je een hele week een e-bike, speed pedelec (een e-bike met ondersteuning tot 45 km/u) of krijg je 60 minuten steptegoed in de app van Citysteps. De probeeractie loopt nog tot en met 31 december 2021, dus wacht niet te lang!

Tips: • Werk je in Waalwijk, vraag dan of je werkgever de probeeractie wil vergoeden. Misschien willen meer collega’s meedoen? • Woon je in Waalwijk, maar werk je in Tilburg, Loon op Zand of Tilburg? Via snelfietsroute F261 ben je er zo op je e-bike. Werk je in Den Bosch? Dan fiets je over snelfietsroute F59. Probeer het eens uit en fiets de file lachend voorbij. Op deze fietspaden kun je de hele winter lekker doorfietsen.

Ontdek Waalwijk op de fiets

Verras jezelf met een toffe fietsroute door en om Waalwijk. Dan kijk je eens met een andere bril naar je vertrouwde omgeving. Wist je dat RBT De Langstraat allerlei themaroutes in kaart heeft gebracht? Zoals de Hugo de Groot-route, een indrukwekkende route langs WOII-monumenten in Waalwijk, Waspik en Sprang-Capelle en een Foodroute. En natuurlijk zijn er ook LEDER-routes, die je langs tassenmakers, leerlooiers en het nieuwe SchoenenMuseum brengen. Als extraatje hebben de fietsroutes volop bijzondere weetjes en filmpjes, die je op tal van plekken een uniek kijkje achter de schermen geven.

Foto: Voedingscentrum

Lekker en gezond - ook voor onderweg!

Als de ‘R’ in de maand is, gaat een warm drankje er wel in tijdens een fietspauze. Vul voor vertrek een thermosfles met thee (een gezondere keuze dan warme chocolademelk met slagroom). Ben je een liefhebber van verse munt- en gemberthee? Probeer dan ook deze lekkere theevariaties: • Takje rozemarijn + twee schijfjes sinaasappel (voeg eventueel nog kruidnagel toe) • Kaneelstokje + steranijs + twee schijfjes sinaasappel • Twee partjes sinaasappel (steek er twee of drie kruidnagels in) + twee dunne plakjes gember • Paar plakjes kurkuma + paar plakjes verse gember + drie peulen kardemom + schijfje citroen Eenmaal thuis, dan is een hartig soepje natuurlijk ook méér dan welkom. Wel eens kruidige bloemkoolsoep geproefd? Of kies je liever voor een zelfgemaakte paprikasoep? We hebben de lekkerste soeprecepten voor je verzameld. Het soepseizoen is geopend!

Bron: Voedingscentrum via Team:Fit en GO Healthy.

Beweeg jij genoeg?

Doe de beweegtest

Er is onderzoek gedaan naar de hoeveelheid beweging die goed voor je is. Weet jij hoeveel je volgens de landelijke richtlijnen moet bewegen?

1. Hoeveel zou elke volwassene moeten bewegen? a ) Half uur per dag intensief bewegen b ) 2,5 uur per week matig intensief bewegen + 2x per week spier- en botversterkende activiteiten c ) 1 uur per dag matig intensief bewegen + 3x per week spier- en botversterkende activiteiten

2. Hoe kun je je botten en spieren versterken? a ) Door een goede nachtrust b ) Door gewichten te heffen c ) Door bijvoorbeeld te fietsen, zwemmen en hardlopen

3. Wat zijn voorbeelden van ‘matig intensief bewegen’? a ) Hardlopen of een sportwedstrijd spelen, bijvoorbeeld voetbal of hockey b ) Wandelen, werken in de tuin, traplopen of fietsen c ) Afwassen, slenteren, staand vergaderen

ANTWOORDEN: 1b: Voor volwassenen is het advies om minstens 150 minuten per week matig intensief te bewegen (verspreid over meerdere dagen) en twee keer per week oefeningen te doen die je spieren en botten sterker maken. Méér bewegen mag natuurlijk én voorkom veel stilzitten. 2c: Goed en genoeg slapen is belangrijk, maar je botten of spieren worden er niet sterker van. Wel van onder andere fietsen, zwemmen en hardlopen. 3b: Als je ‘matig intensief’ beweegt, dan versnelt je hartslag en gaat je ademhaling sneller. Het zijn lichte vormen van beweging: je kunt nog wel praten en houdt het lang vol. Ter vergelijking: als je heel zwaar intensief beweegt, ga je zweten en raak je buiten adem.

Heb jij de smaak te pakken?

Wil jij meer bewegen maar weet je niet hoe? Of wil je van fietsen je hobby maken? Met onderstaande tips helpen we je op weg:

Vind je het leuk om ook jouw fiets- of e-bikeverhaal te delen? Stuur dan een mail!