Veilig fietsen door Helmond in de winter

Fietsen in de winter kent soms uitdagingen. Het is kouder en donker, soms is het glad of ligt er sneeuw. Helmond doet er zo veel mogelijk aan om gladheid te voorkomen en veilig te kunnen fietsen - daarover hieronder meer! We trappen af met een aantal tips voor jou als fietser door wind en wind:

• Kijk ver vooruit zodat je op tijd kunt reageren en niet plotseling hoeft te remmen. • Blijf doortrappen en ga niet té langzaam fietsen, want dan ga je slingeren. • Houd steeds beide handen aan je stuur en maak geen scherpe bochten. • Probeer zo ontspannen mogelijk te fietsen, houd je stuur niet te krampachtig vast en probeer niet te veel te corrigeren. • Fiets op ruime afstand van elkaar. • Fiets zo veel mogelijk op de hoofdfietspaden, deze worden als eerste gestrooid. Soms is het daarom beter om een klein stukje om te rijden. • Is er maar een smalle strook ijsvrij, ga dan niet inhalen. • Let goed op het wegdek. Wanneer het glimt of glinstert, is de kans groot dat het glad is.

Je eigen lichtbubbel in het donker

Als fietser je eigen lichtbubbel in het donker? Daar zorgt de gemeente Helmond voor. Straatlantaarns worden uitgerust met duurzame led-lampen en bewegingssensoren. Helmond kent inmiddels 5000 van deze bewegingssensoren, verspreid over de stad. De sensoren registreren wanneer personen, fietsers of auto’s in de buurt zijn en zorgen dan voor de juiste verlichting. Is er niemand op straat? Dan kan het een stuk minder met die verlichting. Bespaart een hoop energie. Het uiteindelijke doel: de hele stad voorzien van deze slimme straatverlichting.

Sneeuwvrije fietspaden

Iedere winter wordt er in Helmond ongeveer 190 km fietspad gestrooid en 290 km wegen, om gladheid tegen te gaan. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van droog zout (natriumchloride, keukenzout) en pekelwater. Pekelwater is water waarin zout is opgelost. Sneeuwschuiven en borstels worden in de gemeente Helmond ingezet om de fietspaden en wegen sneeuwvrij te krijgen. Met alleen zout strooien gaat dit namelijk niet lukken. In de meeste winters wordt er alleen uit voorzorg gestrooid. De kans dat een nat fietspad of weg bevriest is dan het grootst. In de avond en nacht is het meestal het koudst, hét moment dat de gladheidsbestrijders aan de slag gaan. Ook voor het komende winterseizoen staan de medewerkers van Blink en de gemeente klaar om de fietspaden en wegen begaanbaar te houden. Bij een preventieve strooiactie zijn er maar liefst 18 mensen aan het werk, samen met inmiddels: • 7 grote strooiers • 7 fietspad strooiers • 1 kleine getrokken strooier

Ruimte voor scholieren op fietspad naar nieuwe campus

Het Piet van Bokhovenpad in Helmond is een vrijliggend fietspad aan de oostzijde van de stad, grotendeels langs de Zuid-Willemsvaart. Langs dit pad wordt de sport- en beleefcampus De Braak ontwikkeld met daarop het nieuwe Dr. Knippenbergcollege. Dat betekent dat meer jongeren dit fietspad dagelijks gaan gebruiken. Om de scholieren veilig van en naar school te laten fietsen is het Piet van Bokhovenpad verbreed. Ook de lijnen zijn opnieuw aangebracht. En behalve breder, is het fietspad nu ook weer voorzien van glad asfalt waarover het lekker naar school fietsen is.

Houtsestraat wordt fietsstraat

Binnenkort start de gemeente met de herinrichting van de Houtsestraat. Het wordt een zogenaamde fietsstraat: fietsers krijgen meer ruimte en de auto is ‘te gast’. Ook komt er meer groen, wordt het riool aangepast en worden er diverse watergangen aangelegd. De fietsstraat Houtsestraat maakt onderdeel uit van de fietsroute Helmond via Geldrop-Mierlo naar Eindhoven. In de gemeente Helmond loopt deze route van de Geldropseweg via de Houtsestraat en de Heeklaan naar het centraal Station. Op deze route komen fijne en veilige straten om als fietser doorheen te gaan. De gemeente start hierbij met de Houtsestraat. In een later stadium worden de fietsroutes op de Geldropseweg en de Heeklaan aangepakt. De uitvoering van het project start eind 2021 en is naar verwachting half 2022 klaar.