Maak je weerstand winterproof - 7 tips

Met de ‘r’ in de maand en heel veel sweaters en snotneuzen in aantocht, ligt een griepje straks weer aardig op de loer. Maar wist je dat je je immuunsysteem heel gemakkelijk een flinke boost kunt geven? 7 tips!

First things first. Want wat ís je immuunsysteem eigenlijk? Simpel gezegd: de verdedigingslinie van je lichaam. Een systeem van witte bloedcellen dat je lijf beschermt tegen ongewenst bezoek van buitenaf, zoals bacteriën en virussen. Werkt dit afweersysteem goed, dan worden boze indringers snel weer naar buiten gebonjourd. De koude temperaturen van de herfst en winter zorgen er echter voor dat bacteriën en virussen langer overleven. Om die reden is een goede weerstand in de koude maanden nóg belangrijker. Aan de slag, dus.

1. Eet je fit

Een open deur, maar wel een belangrijke. Eet op vaste tijden en ga voor volkorenproducten, zoals volkorenbrood, pasta en zilvervliesrijst. Ook groenten en fruit zitten bommetje vol goede voedingsstoffen. Varieer met vlees, vis en peulvruchten, tipt het Voedingscentrum, neem genoeg magere en halfvolle zuivelproducten en elke dag een handje ongezouten noten. Vitamine C is ook een enorme krachtpatser en vind je bijvoorbeeld in rode paprika, zwarte bessen en boerenkool.

Foto: Merel van Dooren

2. DRINK VOLDOENDE

Water, bij voorkeur. Het liefst twee liter per dag. Voldoende drinken houdt je immuunsysteem in topconditie en voorkomt uitdroging van de slijmvliezen. Biertjes, wijntjes en borrels daarentegen zijn echte boosdoeners voor je weerstand. Niet voor niets adviseert de gezondheidsraad om geen alcohol te drinken. Doe je dat wel, dan niet meer dan een glas per dag. Voor je immuunsysteem ligt die grens op maximaal twee glazen (Bron: Jellinek). 

3. BEWEEG!

Dagelijks matig intensief bewegen doet wonderen voor je weerstand. Bewegen bevordert namelijk de bloedsomloop, waardoor witte bloedcellen indringers sneller kunnen tegenhouden, het voorkomt overgewicht (óók funest voor je weerstand) en brengt of houdt je in conditie. Fijne bijkomstigheid: van bewegen word je slimmer! Lees hier wat hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder daarover zegt.

4. GA TOCH FIETSEN

De beste manier om lekker laagdrempelig in beweging te blijven: ga fietsen! Fiets je een half uur op je gemak naar je werk, dan krijgt niet alleen je humeur, maar ook je slaap én je weerstand een oppepper. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die minimaal 2 dagen per week een half uur fietsen, de helft minder ziektedagen opnemen (Bron: TNO). Hop, dat zadel op! Check hier nog meer redenen om dagelijks de fiets te pakken.

5. Maak er een koud kunstje van

Toegegeven: er gaat weinig boven een warme douche als je ’s ochtends vroeg je bed uitrolt. Maar wie zijn weerstand wil verhogen, zet de kraan op standje gillen. Acute kou is een boost voor je immuunsysteem. Als reactie op de kou maakt je lichaam meer witte bloedlichaampjes aan, die helpen bij het bestrijden van virussen (Bron: Quest). Proberen? Bouw je nieuwe gewoonte langzaam op: draai de kraan na je warme douche terug naar koud en begin met je voeten, benen en armen. Blijf rustig doorademen en bouw de minuten langzaam op: van 30 seconden naar – voor diehards – een 100% koude douche.

6. Duik in de zon

Meteen doen na die duik in koud water: een duik in de zon - want die schijnt óók heus in de herfst en winter. Ons afweersysteem wordt in balans gehouden door vitamine D. Krijg je niet genoeg van die vitamine binnen, dan ben je vatbaarder voor virussen. Naar buiten, dus! En laat je zonnebril gerust thuis liggen, tipt slaapexpert Mark Schadenberg verderop in dit magazine. Je ogen hebben zonlicht nodig om makkelijker serotonine aan te maken, en daar word je dan weer vrolijker van.

7. Slaap lekker

Je kunt nog zo je best doen gezond bezig te zijn, als je niet voldoende slaapt heeft het allemaal weinig effect, stelt Mark Schadenberg ook in zijn interview. Slaap is de basis voor een optimale vetverbranding, hormoonbalans, spijsvertering én het herstel van zowel je lichaam als je mentale veerkracht. Wie te weinig slaapt, heeft meer kans om ziek te worden; het immuunsysteem van slechte slapers is minder actief dan dat van slaapkoppen. Ben je zo’n slechte slaper? Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en creëer een terugkerend avondritueel. Daardoor krijgen je hersenen een seintje dat het tijd is om te gaan slapen.

Smoesjes!

Redenen genoeg om de fiets te pakken, maar tegelijkertijd hebben we vaak aan één smoes genoeg om tóch weer in de auto te springen. Sjees’ Hannelore vroeg fietsweigeraars waarom zij hun stalen ros iets te vaak in de schuur laten staan.

De top 3:

1.

Het regent (in een blitse poncho blijf je droog)

2.

Het duurt te lang (ha, niet als je een van deze snelfietsroutes pakt)

3.

Het waait zo hard (op de terugweg wind mee!)