De Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit
CO2-uitstoot omlaag? Focus op fiets!
Inmiddels zijn de eerste bedrijven al gestart met deelname aan de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit. Ook wel de normerende regeling genoemd. Is het niet voor eigen bedrijf, dan wellicht voor een toeleverancier, partner of in de toekomst. En los daarvan: hoe zat het ook alweer? Wie, wat en waarom? Na het lezen van deze uitleg ben je weer helemaal bij en kun je moeiteloos meepraten!
1 juli 2024 trad de 'Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit' in werking. Deze verplichting, onderdeel van het Klimaatakkoord, is ontworpen om de CO2-uitstoot van werkgebonden mobiliteit te verminderen. Werkgevers met meer dan honderd werknemers moeten ieder jaar een rapportage indienen over het woon-werkverkeer en de zakelijke mobiliteit van het voorgaande jaar, inclusief de bijbehorende CO2-uitstoot. Dat wordt onvermijdelijk andere keuzes maken. De regeling komt voort uit het Klimaatakkoord van 2019, dat streeft naar een CO2-reductie van 49% in 2030 ten opzichte van 1990. Werkgebonden personenmobiliteit, verantwoordelijk voor 45% van de totale CO2-uitstoot in Nederland, is hierbij een belangrijke focus. De regeling richt zich voornamelijk op woon-werkmobiliteit (86% van de uitstoot) en zakelijke mobiliteit (14%). De regeling is van toepassing op werkgevers met meer dan honderd werknemers. Dit betekent dat een klein deel van de Nederlandse bedrijven onder de regeling valt, maar deze groep vertegenwoordigt wel 61% van de werknemers. Het aantal werknemers wordt bepaald op basis van een minimum van twintig uur betaalde arbeid per maand. Inhuurkrachten, vrijwilligers en gedetacheerden tellen overigens niet mee.
VERPLICHTE RAPPORTAGE: WAT MOET JE AANLEVEREN? Werkgevers moeten jaarlijks vóór 30 juni een rapportage indienen met de volgende gegevens:
✔ Het aantal werknemers. ✔ De reeds genomen maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen. ✔ De totale gereisde kilometers, uitgesplitst naar vervoermiddel en type brandstof. FEIT: Ook de fiets, al dan niet elektrisch, en lopen moeten worden meegerekend. Vliegreizen vallen hier buiten.
Resultaten en niet-na-leven van de rapportage Voordat je actie kunt ondernemen, moet je natuurlijk inzichten hebben. Voor de rapportage is een centraal, digitaal rapportagesysteem beschikbaar gesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Werkgevers kunnen ook een eigen systeem gebruiken, zolang dit aan de eisen voldoet. Het verzamelen van data kan door middel van bewerkte administratie, gegevens van externe partijen, of enquêtes onder medewerkers. Toezicht op de naleving van de regeling wordt uitgevoerd door de omgevingsdiensten. Deze controle vindt vooralsnog administratief plaats, zonder locatiebezoek. Werkgevers worden gecontroleerd op tijdige en correcte indiening van hun berekening-rapportages. Bij tekortkomingen kan een dwangsom worden opgelegd. Ook zal er steekproefsgewijs gecontroleerd worden om de betrouwbaarheid van de data te waarborgen. Voorlopig is het (nog) niet zo strikt, maar dat je aan de slag moet is duidelijk.
Oplossingen Met de invoering van de regeling is het voor werkgevers onvermijdelijk om niet alleen de mobiliteit van hun werknemers te monitoren, maar ook actief bij te dragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Een effectieve manier om dit te realiseren is door de focus te leggen op duurzamere vormen van vervoer. Hieronder enkele praktische strategieën om de CO2-uitstoot te verlagen en tegelijkertijd je bedrijfsdoelen te behalen. Wij letten hierbij op minder, anders en schoner rijden. En niet voor niets zetten wij de fiets op 1! Meer dan de helft van de werknemers woont namelijk binnen 15 kilometer van het werk. Met een e-bike meer dan uitstekend te doen.


1. Anders reizen: fiets en e-bike als alternatief
E-bikes zijn een uitstekende oplossing voor woon-werkverkeer. Ze zijn niet alleen duurzaam, maar ook een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Bijna driekwart van de werknemers toont interesse in een e-bike via hun werkgever. Ook de speed pedelec wint aan populariteit en dat is mooi, want dit vergroot het aantal werknemers die anders kunnen reizen.
De fiets heeft ook meer voordelen dan alle andere oplossingen: • Vermijden van files en parkeerproblemen • Aantrekkelijk Arbeidsvoorwaarde: Een e-bike als secundaire arbeidsvoorwaarde kan helpen om talent aan te trekken en te behouden.

2. Minder reizen: hybride werken
Door hybride werken te stimuleren, zullen werknemers minder vaak naar kantoor reizen, wat de totale CO2-uitstoot vermindert. Dit vermindert zakelijke kilometers, maar onthoud dat waar de één staat te juichen bij thuiswerken, de ander hier minder blij mee is.

3. Schoner rijden: elektrisch en deelvervoer
Vergroening van het leasewagenpark: Vervang bestaande benzine- en dieselauto's door elektrische voertuigen. Dit kan de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Deelauto's: Introduceer deelauto's binnen het bedrijf om het aantal gereden kilometers per werknemer te verlagen en de uitstoot te reduceren.
Conclusie
Het sluit aan bij wat HR-specialist Esther Flipse al vertelde: verlagen van de CO2-uitstoot is een gezamenlijke inspanning die begint bij bewuste keuzes in mobiliteit. Door te investeren in fietsen en e-bikes, gecombineerd met flexibele werk- en reisopties, kunnen bedrijven niet alleen voldoen aan de nieuwe regelgeving, maar ook bijdragen aan een duurzame toekomst.

SAMENWERKEN? TOF! Neem contact met ons op!
Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.