Van autostad naar fietsstad

Heel lang heeft Eindhoven bekend gestaan als een echte autostad. De auto leek de toekomst te hebben en de fiets werd gezien als ouderwets, maar inmiddels zijn de rollen omgedraaid. Fietsen is hip, snel, leuk en gezond. Ook heeft de fiets letterlijk minder plek nodig in de stad. Zo blijft er meer ruimte over voor groen, verblijven en recreëren. Daar wil Eindhoven dus stap voor stap naar toe: een stad waar de fiets de ruimte krijgt. Fietsiconen als de Hovenring, de fietsenstalling 18 Septemberplein en het Van Gogh-Roosegaarde fietspad maken dat zichtbaar. De Slowlane legt de rode fietsloper uit voor de werknemers van de economische hotspots in de regio. Door de coronacrisis (her)ontdekken veel inwoners de fiets ook voor hun vrijetijdsbesteding. Op de fiets zijn parken en natuur voor Eindhovenaren binnen een paar minuten bereikbaar. Daarom in deze Sjees extra aandacht daarvoor. Ook aandacht voor de ‘tunnelvisie’ van de gemeente Eindhoven, waarmee saaie (fiets)tunnels worden omgetoverd tot ware kunstwerken. Zo maar een paar voorbeelden waarmee Eindhoven ervoor wil zorgen dat de fiets een schaalsprong maakt: van autostad naar fietsstad.